31/1/09

Miami Barça

El Barça farà públic en aproximadament una setmana, la concessió de la llicència per obrir una franquícia de la MLS a Miami. Les qüestions que ens assalten amb aquest tema són nombroses: és positiva aquesta iniciativa per a la projecció del club a nivell internacional?, quins fluxos (econòmics) rebrà el Barça per aquesta operació?, i finalment, la més important, això es fa buscant el benefici del club o l’individual?

1. Des del punt de vista empresarial, la idea de crear succedanis de la pròpia marca no és aconsellable. Es pot crear, a nivell internacional, un desprestigi de la imatge de marca que pot afectar molt negativament al Barça “original”. Imaginem que el Miami Barça no aconsegueix bons resultats a la seva lliga (que d'altra banda, poca sortida mediàtica pot tenir un equip de soccer a USA competint amb el futbol americà i amb el bàsquet), quin sentit tindria la McDonaldització del Barça si les franquícies no mantenen el nivell de l'original? Algú podrà rebatre aquesta opinió dient que si les coses surten bé, serà una forma d'exportar el futbol de qualitat i de fer més popular un esport que no és l'esport rei dels Estats Units. Grans ambicions que poden esclatar als dits dels qui ho gestionin.


2. L’aspecte econòmic s’ha de tenir en compte, també. Les previsions pel primer any de funcionament de la franquícia fetes pel club, assenyalen que s’obtindran uns resultats propers als 1,5 milions d’€ de superàvit. Així doncs, cal que el Barça es jugui el seu prestigi internacional per obtenir uns beneficis extraordinaris que representen, únicament, el 0,37% del pressupost del club?


3. Per tot això, cal preguntar-se si la directiva s’està guiant pels interessos de la institució o si, per altra banda, tot això s’està fent per l’expansió, a nivell mundial, de la figura de Joan Laporta. Per a nosaltres un equip, un club, i en aquest cas, més que un club, no ha d'obtenir la fama a nivell internacional a través de franquícies. Per què hi ha d'haver més d'un Barça?
Potser les intencions són bones, la idea d'exportar la marca a un mercat monstruosament ampli com és el dels Estats Units pot tenir efectes beneficiosos... però és que tot ha de ser màrqueting pur i dur en el món del fútbol? Un club s'ha de construir a partir dels seus èxits, construir una història que arribi a ser mítica, de tal forma que la gent desitgi conèixer el club allà on es troba, en el seu punt únic i original. Que el Barça es faci gran i conegut a nivell mundial depèn dels èxits a nivell mundial (Champions League, Mundial de Clubs, jugadors internacionals guanyant Mundials, Eurocopes...), que creixi la llegenda perquè la gent vulgui visitar el Camp Nou, venir a Barcelona a veure el Barça de debò.

No hay comentarios: